lördag 2 januari 2010

Nytt År - Nya Vanor

Visst är det fantastiskt med ett helt nytt år?! Det är lite som att börja på en ny, blank sida. Visst, man skulle väl kunna argumentera att varje månad. vecka och dag är en slags nystart, och visst är det så, men det känns ändå som att ett nytt år inbjuder till lite större förändringar och förbättringar.
Ramlade för ett par veckor sen över "Gröna Kuren" på Sanna Ehdins hemsida och efter att ha fått min kollega Stina tänd på idén att en gång för alla bli av med sötsug, Candida och andra mindre goda vanor så startar vi nu det nya året i den andan.

Vad är då Gröna Kuren?
Den är utvecklad av addictionexperten Bitten Jonsson som rekommenderade Sanna Edhin att prova. Det har hon gjort och för inte alltför lång tid sen valde hon att dela sina upplevelser med sina blogg-läsare:


 "Nu äntligen kommer den, min superba kur! Den som lugnar magen och gör att svullnader försvinner från hela kroppen, putmagen försvinner och du får en lugn mage: Gröna kuren. Jag har själv följt den nu i 2,5 månader och mår strålande bra på den, är mycket piggare, starkare, gladare, lättare och orkar betydligt mer."
"Gröna kuren innebär att du tar ett par veckor där du äter en kost bestående av bara gröna grönsaker, fett och protein – dvs fisk, kött, bönor och ägg. Bra fetter är smör och kallpressade olivolja, rapsolja och kokosolja. Soppa på gröna ärtor (som i koppen ovan) går utmärkt!
Undvik således all frukt, sötsaker, bakverk, juicer och alkohol i alla dess former. Du ska även låta blir stärkelseprodukter som ris och pasta, potatis, morot, palsternacka etc. Alla grönsaker som inte är gröna tas bort för de med gula och röda färger är sötare. Allt som göder jäsningsprocesser tas bort i denna kur. Vill du få ett bra resultat behöver du vara konsekvent.

Det låter radikalt – och det är det – för det ger din mage en radikal vila från jäsningar! Jag kan lova dig att det blir stor positiv förändring på din hälsa, inte bara en platt mage!"

Här kan du kan läsa det mesta som Sanna har skrivit om gröna kuren:

Gröna Kuren (hemsida)
Gröna Kuren (blogg)
Svar på frågor
Gröna soppor

5 kommentarer:

  1. Jag funderar på de där med bönor, linser och även sojabönor(dom är gröna). Förstår inte ifall man får äta det eller inte. För på protein står det att man får äta bönor, men det står även att man inte får äta baljväxter. Är vegetarian så har lite svårt med proteinet.
    Skulle verkligen uppskatta ett svar. Skulle underlätta så

    Tack i förhand!! // Emmy

    SvaraRadera
  2. Hej Emmy! Tråkigt att höra att du är vegetarian. Kroppen behöver verkligen animaliskt protein. Du äter väl ägg i alla fall? Det är där du kommer att hämta ditt protein under den här kuren i så fall. Skulle du kunna tänka dig fisk?
    Om du varken äter ägg eller fisk så kan du inte följa Gröna Kuren. Med bönor menas gröna bönor, inte baljväxter. Baljväxter liksom all form av säd (vete, havre, korn, råg, ris, majs, potatis) innehåller giftiga ämnen som vi inte kan bryta ner. Vill du lära dig mer tycker jag du ska läsa The Paleo Solution av Robb Wolf. Ser att den även kommer på svenska i år! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412585

    SvaraRadera
  3. jag tänkte köra denna framförallt för att bli av med mitt sockersug... men jag tänkte fuska lite för jag äter så mycket socker just nu att jag är rätt så säker på att jag kommer att få söttsug så inne i bangladeshius så jag kommer inte att klara det... innan så har jag tagit jus gjort på enbart pressade frukt och det tänkte jag göra denna gången med... vad tycks om det ni som har mer erfarenhet av detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, du kommer att drabbas av vansinnigt sötsug, men att inte klippa helt kommer bara att dra ut på plågan. Man brukar säga att det tar tre veckor att vänja sig av helt, så jag tror du skulle tjäna på att bara bestämma dig och bita ihop helt enkelt.

      Radera
  4. http://beroendeav.blogspot.se/2015/01/grona-kuren-dag-1.html

    SvaraRadera