lördag 30 januari 2010

Te, kaffe och koffein

Ok, jag älskar te! Om jag fick välja skulle det alltid vara ett riktigt kryddigt chaite gjort på bara gammeldagsmjölk och med honung i. Kan ju ha något med mitt sockerbehov att göra...

Jag dricker inte kaffe och undviker helst svart te som ju även det har koffein (taurin) i sig som påverkar nattsömnen vare sig man somnar eller inte. Problemet är att koffeinet har en halveringstid på 6 timmar, vilket betyder att halva mängden kofffein är kvar i kroppen efter 6 timmar. Koffein påverkar kortisolet som är vårat "vaken-hormon". Kortisolet förhindrar att melantoninet ökar när det börjar dra mot kvällen. Melantoninet är vårat "lungna ner-hormon". Med mycket kortisol i kroppen kommer du få en sämre sömnkvalité och aldrig känna dig utvilad - även om du sover 8 timmar per natt.

Alltså - drick din sista kopp kaffe till lunch och gå sedan över till grönt eller rött te. Grönt te har dock en liten mängd taurin i sig och om du är känslig kan även det påverka. Vilken tur att det finns så många fantastiska alternativ!!

Detta är mitt absoluta favorit te just nu! Dyrt, men värt varenda krona!
Chocolate spice Four O´clock. En helt koffeinfri örtdryck eftersom det inte finns något te iblandat. Fantastiskt god chokladdryck som ett alternativ till de vanliga sötade pulvren som finns i handeln. Innehåller förutom äkta kakao även bl a kanel, ingefära, lakritsrot, svartpeppar och kryddnejlika.

Prova även deras ekologiska röda chai te! Mustigt kryddigt!


Rooibos med kardemumma, kanel, ingefära, stjärnanis, svartpeppar och muskot. Koffeinfritt eftersom det inte innehåller något te. Rooibos kommer från den sydafrikanska busken med samma namn.


Du hittar dem bland annat på ICA i Alvik och en del Hemköp. Alternativt beställer du från Tekompaniet.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Fantastisk blogg. Jag har haft problem med magen i över ett år och blivit diagnostiserad IBS. Nu har jag följt gröna kuren en vecka och mår redan mycket bättre! Jag tänker definitivt fortsätta med gröna kuren en månad i och med att jag mår så mycket bättre av den.

    Jag har dock några frågor till er. Hur är det med koffeinfritt kaffe, är det ok att dricka någon kopp i veckan? Av vad jag förstod av Sannas blogg så ska man undvika grönt och svart te, jag trodde att detta hängde ihop med gödningen av svamparna i magen. Men läser jag detta verkar det som att det mer påverkar sömnen. Om jag inte har problem med sömnen, kan jag då dricka grönt te? (I alla fall på förmiddagen?)

    Tusen tack för en underbar och inspirerande blogg! /Maria

    SvaraRadera